Skuteczny marketing treści w zintegrowanej komunikacji marketingowej klastra

Abstract

Przedmiotem artykułu o charakterze badawczym jest istota i znaczenie koncepcji marketingu treści w zintegrowanej komunikacji marketingowej klastra. Podjęte w nim rozważania i formułowane wnioski oparto na wynikach badań empirycznych, analizie literatury przedmiotu i danych zastanych (metoda desk research). Praktyczne podejście do problemu badawczego poparto doświadczeniami i dobrymi praktykami klastrów w Polsce. Artykuł składa się z trzech części. Przedstawiono w nich w sposób syntetyczny fundamentalne atrybuty zintegrowanej komunikacji marketingowej klastra, zalety tworzenia i rozpowszechniania wartościowych i angażujących treści, odpowiednio profilowanych pod względem potrzeb kluczowych interesariuszy klastra oraz aktywność Krajowych Klastrów Kluczowych w obszarze marketingu treści w środowisku Internetu. Wyniki badań wykazały, że rzetelnie przygotowane i rozpowszechniane treści spójne ze strategią rozwoju klastra, w tym jego strategią marketingową, mogą zachęcać do zapoznania się z jego ofertą rynkową i budowania z nim trwalszych relacji społeczno-biznesowych. Ta skuteczna forma dialogu klastra z jego kluczowymi interesariuszami, która zwiększa jakość i zasięg jego komunikacji marketingowej oraz buduje społeczność wokół jego marki, wymaga m.in. integracji kanałów online i offline oraz strategicznego myślenia w podejmowanych działaniach marketingowych. Z uwagi, że 3 spośród 36 standardów zarządzania klastrem w Polsce w znacznej mierze dotyczą marketingu treści, tym samym można przypuszczać, że stymulować będą one koordynatorów klastrów do skutecznego zarządzania treściami klastra, aby możliwe było uzyskanie satysfakcjonującego efektu.

https://doi.org/10.7862/rz.2018.hss.19
pdf (Język Polski)

References

Bembenek B., Budowa marki klastra – współczesne wyzwanie w zarządzaniu klastrem, „Marketing i Rynek” 2015, nr 9, s. 30–44.

Bembenek B., Sprawna komunikacja marketingowa jako współczesne wyzwanie w zarządzaniu klastrami, „Marketing i Zarządzanie” 2017, nr 1 (47), s. 83–103.

Boesso I., D’Orazio M., Torresan A., Marketing klastra i budowanie jego marki, PARP, Warszawa 2014.

Brzozowska-Woś M., Inbound marketing a skuteczna komunikacja marketingowa, „Marketing i Rynek” 2014, nr 8, s. 39–45.

Brzustewicz P., Marketing 3.0 – nowe podejście do tworzenia wartości, „Marketing i Rynek” 2014, nr 2, s. 2–8.

Chan A., Astari D., The analysis of content marketing in online fashion shops in Indonesia, “Review of Integrative Business and Economics Research” 2017, nr 6 (2), s. 225–233.

Datko M., Sponsoring: klucz do nowoczesnego marketingu, Placet, Warszawa 2012.

Frączek D., Kryjom P., Standardy zarządzania klastrem, PARP, Warszawa 2016.

Frączek D., Kryjom P., Weryfikacja standardów zarządzania w wybranych klastrach – edycja 2015, PARP, Warszawa 2016.

Gębarowski M., Współczesne targi. Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej, Regan Press, Gdańsk 2010.

Golińska W., Wykorzystanie content marketingu w biznesie, „Journal of Modern Management Process” 2016, nr 2 (1), s. 92–100.

Hajduk G., Organizacja struktur w procesie zintegrowanej komunikacji marketingowej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego – Ekonomiczne Problemy Usług” 2011, nr 662 (74), s. 111-122.

Hajduk G., Specyfika komunikacji marketingowej powiązań kooperacyjnych na przykładzie klastrów, „Logistyka” 2015, nr 2, s. 1479–1486.

Iwankiewicz-Rak B., Innowacyjne aspekty komunikacji marketingowej w środowisku organizacji obywatelskich, „Współczesne Zarządzanie” 2011, nr 3, s. 69–79.

Janeczek U., Strategie komunikacji marketingowej przedsiębiorstw działających na rynkach zagranicznych, „Studia Ekonomiczne – Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2013, nr 140, s. 22–41.

Jaworowicz M., Jaworowicz P., Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji, Difin, Warszawa 2017.

Kose U., Sert S., Improving content marketing processes with the approaches by artificial intelligence, “Ecoforum” 2017, nr 6 (1/10), s. 1–8.

Łopacińska K., Social media w zintegrowanej komunikacji marketingowej, „Marketing i Rynek” 2014, nr 12, s. 2–6.

Mongkol K., Integrated marketing Communications to increase brand equity: the case of a Thai Beverage Company, “International Journal of Trade, Economics and Finance” 2014, nr 5 (5), s. 445–448.

Naeem B., Bilal M., Naz U., Integrated marketing communication: a review paper, “Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business” 2013, nr 5 (5), s. 124–133.

Pikuła-Małachowska J., Content marketing jako element komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem, „Marketing i Zarządzanie” 2017, nr 1 (47), s. 291–299.

Porcu L., Barrio-Garcia S., Kitchen P.J., How integrated marketing communications works? A heoretical review and an analysis of its main drivers and effects, “Comunicacion y Sociedad” 2012, nr XXV (1), s. 313–348.

Rehman S.U., Ibrahim M.S., Integrated marketing communication and promotion, “Journal of Arts, Science & Commerce” 2011, nr II (4), s. 187–191.

Rogala A., Wyzwania zintegrowanej komunikacji marketingowej w dobie społeczeństwa informacyjnego, „Marketing i Rynek” 2014, nr 11, s. 57–65.

Rydel M., Zintegrowana komunikacja marketingowa. Nowe podejście – propozycja upo-rządkowania pojęć, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica” 2004, nr 179, s. 351–359.

Sitarski K., Ścibisz M., Pięta S., Wykorzystanie koncepcji marketingu treści w polskich przedsiębiorstwach – wyniki badań, „Studia Ekonomiczne – Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2016, nr 281, s. 168–178.

Skrobich L., Content marketing jako jeden z kluczowych elementów nowoczesnej strategii marketingowej, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej – Zarządzanie” 2016, nr 22, s. 84-92.

Stawarz B., Content marketing po polsku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.

Stawarz-Garcia B., Content marketing i social media, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

Stopczyńska K., Inbound marketing, czyli wykorzystanie na rynku nowoczesnych narzędzi komunikacyjno-relacyjnych, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu” 2013, nr 777 (32), s. 95–106.

Szymoniuk B., Klaster jako sieć interesariuszy według założeń marketingu 3.0, „Polityki Europejskie, Finanse i Marketing” 2017, nr 17 (66), s. 170–179.

Świeczak W., Content marketing jako istotny element strategii marketingowej instytucji naukowych, „Marketing i Rynek” 2013, nr 10, s. 16–24.

Taranko T., Komunikacja marketingowa: istota, uwarunkowania, efekty, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2015.

Tarczydło B., Content marketing w budowaniu wizerunku marki w sieci: studium przypadku, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego” 2014, nr 825, „Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, nr 36, s. 343–354.

Tarczydło B., Trendy w komunikacji marketingowej na rzecz marek – wybrane aspekty, „Marketing i Zarządzanie” 2016, nr 4 (45), s. 381–392.

Turoń K., Juzek M., Content marketing – koncepcja marketingu alternatywnego na przykładzie firm kurierskich, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej – Transport” 2015, nr 87 (1929), s. 87–94.

Wawer M., Społeczna odpowiedzialność organizacji w zintegrowanej komunikacji marketingowej w przedsiębiorstwach logistycznych, „Logistyka” 2015, nr 4, s. 6473–6482.

Wiktor J., Komunikacja marketingowa: modele, struktury, formy przekazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Wyrwisz J., Blogi korporacyjne w kreowaniu relacji z klientami, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2016, nr 45 (1), s. 437–448.

Zajkowska M., Komunikacja wewnętrzna jako element systemu zintegrowanej komunikacji marketingowej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego – Ekonomiczne Problemy Usług” 2009, nr 559 (42), s. 210–216.