Modelowanie rzeczywistych zakłóceń występujących podczas lotu na podstawie zapisów rejestratora pokładowego
PDF

Keywords

zakłócenia pomiarowe
sterowanie statkiem powietrznym
obliczenia symulacyjne

How to Cite

Tomczyk, A. (2017). Modelowanie rzeczywistych zakłóceń występujących podczas lotu na podstawie zapisów rejestratora pokładowego. Advances in Mechanical and Materials Engineering, 34(295 (1), 123-130. https://doi.org/10.7862/rm.2017.10

Abstract

W artykule przedstawiono metodę i wyniki modelowania zakłóceń dla celów obliczeń symulacyjnych w procesie syntezy właściwości pokładowego systemu sterowania statkiem powietrznym. Wykorzystano pomiary w locie do wyodrębnienia zakłóceń będących właściwością układu pomiarowego (szumy pomiarowe) oraz zakłóceń będących efektem oddziaływań zewnętrznych, np. turbulencji atmosferycznej. Opracowane algorytmy pozwalają na symulację działania pokładowego systemu sterowania w warunkach zbliżonych do występujących w rzeczywistym locie.

https://doi.org/10.7862/rm.2017.10
PDF

References

1. Allerton D.: Principles of Flight Simulation, AIAA Education Series, John Wiley & Sons, 2009.
2. Austin R.: Unmanned Aircraft Systems, UAVS Design, Development and Deployment, AIAA Education Series, John Wiley & Sons, 2010.
3. Jędrzejewski J.: Próby w locie samolotów lekkich, Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Nr 16, Warszawa 2001.
4. Kopecki G., Tomczyk A., Rzucidlo P.: Algorithms of Measurement System for a Micro UAV, Solid State Phenomena, Mechatronic Systems and Materials IV, 198 (2013) 165-170.
5. McShea R.E.: Test and evaluation of aircraft avionics and weapon systems, AIAA Education Series, Scitech Publishing, Inc., 2010.
6. Tomczyk A., Rzucidło P.: Systemy pośredniego sterowania dla samolotów ogólnego przeznaczenia, OW PRz, Rzeszów 2011.