Abstract
W artykule przedstawiono najczęściej występujące uszkodzenia sprężarek odśrodkowych silników P&W 206b2 zamontowanych w śmigłowcach EC-135, eksploatowanych przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Uszkodzenia te są następstwem pracy tych silników w pasie nadmorskim, lądowaniami na podłożu piaszczystym np. plaży i zassaniem przez nie ciał obcych, takich jak m.in.: piasek, kurz, kropelki wody. Zanieczyszczenia występujące w zasysanym powietrzu powodują zmiany parametrów eksploatacyjnych silnika. Z kolei na ich podstawie można ocenić stan techniczny eksploatowanego silnika. W pracy omówiono także metodę oceny uszkodzeń elementów sprężarki oraz podano sposób ich naprawy.
References
1. Balicki W.: Lotnicze silniki turbinowe, Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa, Warszawa 2010.
2. Dzierżanowski P.: Napędy lotnicze. Turbinowe silniki odrzutowe. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1983.
3. Tuliszka E.: Turbiny cieplne: zagadnienia termodynamiczne i przepływowe, WNT, Warszawa 1973.
4. www.flightsafetyaustralia.com, data dostępu 10.02.2016.
5. www.gasturb.de, data dostępu 10.02.2016.
6. www.mtu.de, data dostępu 12.02.2016.
7. www.tc.gc.ca, data dostępu 23.01.2016.
2. Dzierżanowski P.: Napędy lotnicze. Turbinowe silniki odrzutowe. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1983.
3. Tuliszka E.: Turbiny cieplne: zagadnienia termodynamiczne i przepływowe, WNT, Warszawa 1973.
4. www.flightsafetyaustralia.com, data dostępu 10.02.2016.
5. www.gasturb.de, data dostępu 10.02.2016.
6. www.mtu.de, data dostępu 12.02.2016.
7. www.tc.gc.ca, data dostępu 23.01.2016.