Abstract
W artykule przedstawiono najczęściej stosowane w praktyce sposoby przeciwdziałania przeciekom strumieni powietrza lub spalin pomiędzy wirnikiem a korpusem lotniczej turbiny gazowej, materiały stosowane do budowy uszczelnień oraz wady i zalety poszczególnych rozwiązań konstrukcyjnych. Szczegółowo opisano następujące rozwiązania konstrukcyjne: uszczelnienie przez wykonanie wgłębienia w materiale końcówki łopatki wirnikowej, uszczelnienie labiryntowe, wykorzystanie do uszczelniania materiałów odpornych na ścieranie (np. węglikowe płytki zabezpieczające) oraz materiałów tworzących tzw. „plaster miodu”.
References
Kowalski A.: Okrętowe turbozespoły spalinowe, Wydawn. Morskie, Gdynia 1983.
P&WC PW206/207 Maintenance Training Manual, Publications Customer Services, Quebec, 2012.
Smarsly W. et al.: Advanced High Temperature turbine seals materials and designs, Mat. Sci. Forum, 1 (2005), www.scientific.net/MSF.492-493.21.
Tuliszka E.: Turbiny cieplne: zagadnienia termodynamiczne i przepływowe, WNT, Warszawa 1973.
www.forestpeholdings.com.
www.ge-energy.com – Advanced Seals Upgrate.
www.TurboCare.com.pl.