Factors affecting the decrease of gear noise
PDF (Język Polski)

Keywords

vibroactivity
gears

How to Cite

Kramek, A., & Gumieniak, J. (2022). Factors affecting the decrease of gear noise. Advances in Mechanical and Materials Engineering, 37(92), 19-27. https://doi.org/10.7862/rm.2020.02

Abstract

Vibroactivity that occurs during the operation of toothed gears has many sources. Shaping the acoustic conditions is possible at the design and construction stage. Additionally, high economic and operational requirements force us to search for innovative research methods in the field of simulation techniques. The causes of parametric vibrations of gears have internal and external causes, which are most often caused by the impact of other working units of machines and are difficult to eliminate. The most important factors influencing the noise level during the operation of toothed wheels are: gear type, tooth profile, pitch - module, relief angle, tooth engagement and displacement phase resulting from the position of the rolling diameters on the active section of the buttress, changes in the tooth profile, degree of gear coverage, inter-tooth clearance , tooth load, quality level, surface finish (roughness), runout and unbalance, gear ratio, resonance, lubricant viscosity, and gear housing.            
https://doi.org/10.7862/rm.2020.02
PDF (Język Polski)

References

Wieczorek A., Metody zmniejszania hałasu przekładni zębatych – zmiana wskaźnika zazębienia, Bezpieczeństwo Pracy, 11(2008), s. 9-11.

Peruń G., Kształtowanie wibroaktywności przekładni zębatej wspomagane badaniami laboratoryjnymi oraz symulacyjnymi, Logistyka 4(2015), s. 801-808.

Rogula J., Metody obniżania poziomu hałasu napędu w tokarkach, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 83(2014), s. 205-212.

Peruń G., Wpływ wybranych czynników konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na wibroaktywność przekładni zębatej, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 77(2012), s. 61-68.

Wieczorek A., Konstrukcyjne metody zmniejszania drgań mechanicznych przekładni zębatych, Bezpieczeństwo Pracy, 07-08(2009), s. 34-37.

Ochęduszko K., Koła zębate, WNT, Warszawa 1969.

Figlus T., Wilk A., Madej H., Łazarz B., Investigation of gearbox vibroactivity with the use of vibration and acoustic pressure start-up characteristics, The Archive of Mechanical Engineering, 2(2011), s. 209-222.

Bradley W.A., How to design noise out of gears, Machine Design, December 13, Philadelphia Gear Corp. 1973, s. 149-153.

Drago R.J., How to design quiet transmissions, Machine Design, December 11, 1980, s. 175-181.

Bartelmus W., Zimroz R., Vibration condition monitoring of planetary gearbox under varying external load, Mechanical Systems and Signal Processing, 23(2009), s. 246-257.

Wilk A., Madej H., Figlus T., Analiza możliwości obniżenia wibroaktywności korpusu przekładni zębatej, Eksploatacja i Niezawodność, 2(2011), s. 42-49.

Folęga P., Madej H., Wilk A., Wpływ modyfikacji korpusu przekładni zębatej na jej wibroaktywność, Przegląd Mechaniczny, 6(2009), s. 33-37.